dijous, 26 de novembre de 2020

Circular de l'Equip de Govern a tota l'Escola Pia en motiu de la festa de Sant Calassanç: 27 de novembre

Circular als qui formem part de la família de l’Escola Pia de Catalunya, en la celebració del patronat de sant Josep Calassanç

Benvolguts/des,

Enguany, ens ha semblat adient iniciar la felicitació amb motiu de la festa de Sant Calassanç, tot recordant una frase que ell mateix va escriure , en una carta (carta 4073) adreçada als seus companys, quan, a finals de la seva vida, l'Escola Pia passava per un moment molt complicat: «Es coneix el bon mariner en temps de tempesta». Aquesta metàfora i, sobretot, el qui la va dir, tenen, avui, força inspiradora. És evident que la pandèmia s'ha manifestat com una tempesta capaç d'enfonsar-ho tot: la salut, l'economia, la vida social, la cultura... La majoria de les generacions actuals, a casa nostra, desconeixíem un repte comú d'aquesta magnitud. A nivell personal, institucional i social, ens hem sentit urgits a donar-hi una resposta encertada. Quines serien les destreses de bon mariner que ens ajudin a reeixir enmig d'aquest mar embravida?

En primer lloc, pensem que el bon mariner sap que no està sol, que forma part d'un equip, i que això el fa més fort. La pandèmia ens mou a refermar aquesta convicció i a viure-la en l'àmbit familiar, a l'escola, en tota la institució escolàpia, en l'àmbit social... El procés de reorganització de l'Escola Pia de Catalunya que s'ha iniciat i que es completarà al llarg del quadrienni, té, precisament, aquesta finalitat. (1)

En segon lloc, i en íntima relació amb el punt anterior, ens cal reconèixer l'altre com a membre de la tripulació. Aquest reconeixement passa per interessar-nos els uns pels altres i per cuidar-nos. La situació actual ens afecta tots d'una manera o altra. Ens cal dedicar temps i espais per compartir com ens sentim, què ens preocupa, què ens limita, què ens il·lusiona. Aquest reconeixement i estima mutus fan més sòlida la xarxa que construïm.

En tercer lloc, per navegar, ens cal la saviesa de saber interpretar l'estat de la mar i del temps, i, també, de conèixer les possibilitats del nostre vaixell. S'assembla a la saviesa que tracta de recollir en Ramon Maria Nogués, en la introducció al Document de Transformació, on ens diu que «La COVID-19 s’ha convertit en un bon revelador de dimensions mal orientades dels nostres comportaments personals i col·lectius, que anaven fent forat de forma més o menys amagada, i que ara tenim ocasió de posar en evidència i eventualment corregir, si som prou assenyats per fer-ho». Juntament amb l'exposició d'algunes d'aquestes «dimensions mal orientades», en Ramon Maria ens ofereix pistes sobre algunes tasques reparadores que podem fer personalment i col·lectiva i, per a les quals, l'acció educativa és un instrument privilegiat.

Finalment, cal tenir en compte que el mariner té un objectiu que el motiva, que el mou, que el va fer salpar. D'aquest objectiu en treu la força i la creativitat per avançar, malgrat la maltempsada. Amb aquesta imatge, podem comprendre allò que ens vol comunicar el científic David Bueno, quan proposa que, en les circumstàncies actuals, més que resistir el que cal és persistir.

Calassanç va persistir, malgrat totes les adversitats, perquè sabia que el que tenia entre mans era una causa molt noble, molt digna, molt útil, molt necessària... La seva causa també és la nostra.

Bona festa de Sant Josep Calassanç.

Equip de Govern de l’EPC

27 de novembre, patrocini de Sant Josep de Calassanç

(1) La política més votada al darrera Capítol Provincial (màxim òrgan legislatiu de la institució), diu així: Adequar l’organització de l’EPC a les necessitats actuals de manera que integri totes les institucions i accions de l'Escola Pia. I dins del Document de Transformació de l'Escola Pia de Catalunya, al bloc 3, orientació 8, insisteix: Continuar desenvolupant la línia de reorganització aprovada pel Capítol 2019 i crear l'àrea de Recursos Humans.

Cap comentari: